צריך עוד דירות קטנות

הביקוש לדירות קטנות בישראל גדל ואין מספיק היצע. למה זה קורה? מי הם האנשים שמחפשים דירות קטנות? והאם יש סיכוי לשינוי?

הבנייה בשנים האחרונות מתמקדת בדירות גדולות של 4, 5 חדרים ויותר. ההנחה הרווחת בשוק הנדל"ן הישראלי, שרוב הציבור מעוניין בדירה גדולה.

 

מבדיקת  אתר נדל"ן.קום  עולה שהמצב שונה לחלוטין. מי הם האנשים שמחפשים דירות קטנות?

 

מסתבר שיש אוכלוסייה גדולה שאין לה צורך בדירה גדולה ומחפשים את הדירות הקטנות של 2 או 3 חדרים. קשישים או זוגות מבוגרים שהילדים כבר עזבו את הבית, סטודנטים, משפחות חד הוריות, רווקים, הורים גרושים או משפחות צעירות בתחילת הדרך שאין באפשרותם לרכוש דירה גדולה.

 

יותר ויותר ישראלים  מעוניינים ברכישת דירות קטנות, להשקעה או מגורים. הבעיה היא שאין מספיק היצע לדירות כאלו.

 

 יש ביקוש לדירות קטנות, צעירים ומשפחות בתחילת דרכן שלא יכולים לרכוש דירה גדולה עדיין. 

 

מהי דירה קטנה בהגדרה?

דירה קטנה לפי ההגדרה היא דירה שאינה עולה בגודלה על 75 מ"ר, להם מתווספים 12 מ"ר של ממ"ד הנדרש על פי חוק, אך אינו מחושב במסגרת השטח הכולל של הדירה. כלומר שגודלה של "דירה קטנה" אינו עולה על 87 מ"ר.

 

 

למה אין היצע של דירות קטנות?

משנת 2007 ועד היום פחות מ – 20% מהדירות החדשות שנבנו הן דירות קטנות של 2-3 חדרים. רוב הדירות שנבנות הן בנות 4-5 חדרים וחלק קטן יותר של 6 חדרים או יותר.

 

אומנם בעשור האחרון דווקא יש שיעור גדול יותר של בניית דירות קטנות, בעיקר בערים גדולות באזור המרכז בהן הביקוש גבוה יותר. בר"ג ובת"א לדוגמא, שיעור הדירות הקטנות בבנייה חדשה בשנים האחרונות הוא למעלה מ – 40% ובירושלים כ – 25%.

 

חשבתם שמחיר דירה קטנה יהיה שפוי יותר? תחשבו שוב. בשל המחסור בדירות קטנות והביקוש ההולך וגדל, מחירן ממשיך לעלות. מבחינת הרכישה, כאשר קונים דירה קטנה בעיר מבוקשת כמו ר"ג או ת"א מחירה יכול להיות כמו דירת 4 או 5 חדרים בערים אחרות ואף יותר.

 

יחד עם זאת, בזמן שבונים עוד דירות קטנות כי יש להן ביקוש, נתח שוק הדירות הקטנות הקיימות בשוק נחתך בהרבה, רובן הן דירות ישנות שנכנסות לפרויקטים של תמ"א 38 והופכות לדירות גדולות יותר. אז בסופו של דבר ההיצע לא גדל בהרבה או בכלל.

 

אז למה לא בונים עוד דירות קטנות אם יש להן ביקוש?

ברשויות המקומיות מעדיפים בנייה של דירות גדולות. מעבר להכנסות הארנונה הגבוהות יותר שהן יקבלו על דירה גדולה, הסיבה העיקרית לכך היא הרצון של הרשות למשוך אוכלוסייה חזקה של משפחות מבוססות עם ילדים.

כמובן שגם הקבלנים מעדיפים לבנות דירות גדולות, העלות בהגדלת מספר החדרים היא קטנה יחסית שכן הרווח שלהם משיווק הדירות האלו גדול בהרבה.

 

 אחזו הגירושים גדל, הרבה משקי בית מתפצלים לשני משקי בית קטנים יותר ומחפשים דירות קטנות.  

 

רוצים שינוי!

משפחה ישראלית ממוצעת מונה כ-4 נפשות וקצת יותר. יש משפחות השואפות להגדיל את התא המשפחתי ולעבור לדירה גדולה יותר. אך, יש גם את המשפחות החדשות המודרניות. משפחות חד -הוריות, אחוז הגירושים גבוה ומשקי בית התפצלו והפכו לשני משקי בית קטנים יותר, יש חתך אוכלוסייה לא מבוטל של זוגות צעירים או מבוגרים ללא ילדים, רווקים, ושותפים שמחפשים את הדירה הקטנה והזולה יותר.

 

רשויות התכנון הבינו שיש דרישה וביקוש, וכבר לפני מספר שנים הורו למוסדות התכנון להכריח את הקבלנים לבנות 20% ויותר דירות קטנות.

עוד עשו הרשויות כשאפשרו לקבלנים להגדיל את שטחי הבנייה ב – 20%, בתנאי שמחצית מהדירות שיבנו באותו פרויקט יהיו דירות קטנות.

 

מה שנשאר זה לחכות לגל הבנייה הגדול שמכריזים עליו באוצר שיכלול אחוזים גדולים של בניית דירות קטנות.

 

למגוון דירות בגדלים שונים Nadlan.com